Openbaar Vervoer

Rotterdam leeft

Rotterdam leeft

Rotterdam leeft.Waar je ook gaat of staat. In Rotterdam is er vaak iets te doen. Of je nu de euromast bezoekt ,of je wandelt langs de Maas boulevard waar het op het water een druk scheepsverkeer is.Ik heb een fotoalbum samen gesteld van verschillende wandelingen door deze stad. Voor.een wandeling door de nieuwe markthal aan het marktplein kan je zomaar een uur uittrekken. Een kijkje nemen tegenover de markthal in de grote bibiotheek. Waar mensen in de rij staan om te spelen met het grote schaakspel is een belevenis om te zien. Ook de exposities in de bibiotheek zijn iedere keer weer anders. Als je de bibiotheek uitloopt sta op de markt waar je de geur opsnuift van vis patat en loempia.Het kan zomaar gebeuren als je achter de sint Laurenskerk loop dat je in een buiten theater terecht komt waar op het plein salsa gedanst wordt .De wandeling langs station Blaak naar de oude haven is interessant met een groot historisch verleden, de tocht ging verder naar het openbaar vervoermuseum in de metro aan het Oostplein. En als je op de stoel van de trambestuurder gaat zitten mag je aan alle knoppen draaien. De marathon van Rotterdam is ieder jaar een groot evenement, net zoals de havendagen en het zomercarnaval. 

Wagen Werkplaats Amersfoort

Wagen Werkplaats Amersfoort

Wagen Werkplaats Amersfoort. Vooraf Sinds 2002 werken velen aan het tweede leven van de Wagenwerkplaats. Het kleine Burgerinitiatief groeide uit tot een zwerm projecten, programma’s en nieuwe bedrijven in het gebied. De komende tijd zullen weer nieuwe initiatieven genomen worden door eigenaren, gebruikers, toezichthouders, omwonenden en geïnteresseerden. Hoe vinden die elkaar? In welk rijtuig stappen ze in? En waar gaat de reis naar toe? Van meet af aan was ‘duurzaamheid’ een belangrijk spoor op de Wagenwerkplaats. In 2009 is voor het gebied al een Duurzaamheidsvisie opgesteld. Tijdens de duurzaamheidsdagen oktober 2014 bespraken zo’n vijftig betrokkenen wat de belangrijke thema’s zijn. Ze legden de basis voor dit verhaal van de Duurzaamheidsvisie. De acht werksporen die nu zichtbaar gemaakt zijn, vormen input voor het Masterplan en het nieuwe Bestemmingsplan De acht werksporen zijn ook de uitnodiging aan u en andere geïnteresseerden om uw innovatieve oplossingen hier op de Wagenwerkplaats in te passen. De Wagenwerkplaats wordt gemaakt door alle mensen die zich ermee verbinden. Dat is de ‘wij’ die in deze tekst gebruikt wordt. De Duurzaamheidsvisie is een belangrijk ‘community-project’, dat bijdraagt aan de omvorming van het gebied van spoorindustrie naar creatieve industrie, werken, leren en wonen. Bron .Klik op een fotootje.

Historische tram in Scheveningen

150613008-vlaggetjesdag_scheveningen

Historische tram in Scheveningen. In het zomerseizoen rijden vanaf het trammuseum aan de oude remise Parallelweg door de straten van Den Haag. Deze mooie antieke trams die worden gerestaureerd, onderhouden en bestuurd door een groep enthousiaste vrijwilligers. Met vlaggetjesdag rijden deze trams ook naar Scheveningen. Ook op andere dagen zoals de ‘Dag van de Haagse Geschiedenis’ en ‘Open Monumentendag’ zijn deze prachtige museumtrams te zien in het straatbeeld van Den Haag.

150613009-vlaggetjesdag_scheveningen 150613010-vlaggetjesdag_scheveningen 150613011-vlaggetjesdag_scheveningen 150613059-vlaggetjesdag_scheveningen 150613060-vlaggetjesdag_scheveningen 150613061-vlaggetjesdag_scheveningen

Haags Startstation Erasmuslijn (HSE)

IMG_0658 IMG_0671 IMG_0672 IMG_0677 IMG_0679 IMG_0687Haags Startstation Erasmuslijn (HSE)

Metrolijn E van station Slinge in Rotterdam eindigde tot februari 2016 enkele jaren op spoor 11 en 12 van station Den Haag Centraal. Om meer ruimte op het spoor te maken, kreeg de E-lijn een nieuwe eindhalte. Onder de projectnaam HSE (Haags Startstation Erasmuslijn) werd Metrostation Den Haag Centraal gebouwd tussen november 2014 en augustus 2016.

Nieuw eindpunt, nieuw spoorviaduct

De nieuwe eindhalte ligt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform. Om daar te komen legden we nieuwe sporen aan op een viaduct aan de noordkant van het station. Deze sporen lopen vanaf het Schenkviaduct omhoog, over het Prins Bernhardviaduct heen, zodat de E-lijn op +2-niveau aankomt op Den Haag Centraal. Via een overdekte route lopen reizigers droog heen en weer tussen de stationshal en het metrostation.

Planning

In 2013 zijn we begonnen met het verleggen van kabels, leidingen en stadsverwarming. De bouw startte in het najaar van 2014 en duurde tot augustus 2016. Vanaf 22 augustus 2016 stopt Metrolijn E in het nieuwe start- en eindstatin. ProRail werkte als gedelegeerd opdrachtgever aan dit project samen met de RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Opdrachtgever is de gemeente Den Haag, het ontwerp is van ZJA Zwarts & Jansma. Bron Pro Rail

Kikkerrit 2016

16061320_Kikkerrit_BskoopKikkerrit

Boskoopse Kikkerrit op J L zaterdag 11 juni 2016 is voor de 19 e keer de Boskoopse Kikkerrit gereden. Volgens de bronnen was de start en finish  aan de Loeteweg te Hazerswoude  Deze rit heeft zijn naam te danken, dat de rit van zo’n 125 km  door een zeer  groen en waterrijk gebied, van het groene hart van Zuid-Holland  rijd waar kikkers en mooie natuur veelvuldig voorkomen. De eerste Kikkerrit was in 1998 maar een heel stuk korter. De mooie oldtimers van voor de jaren 1960 waren spik en span opgepoetst Vooral de oude koetsrijtuigen met veel koper grote koplampen brede treeplanken en mooie wielen waren een lust voor het oog, en niet te vergeten de sportieve  modellen uit de jaren zestig mochten er ook wezen,  de stoet was lang en vrolijk lachende bestuurders met hun meerijders maakte er iets moois van, met goed weer en weinig wind de rit ging door het prachtige gebied van Hazerswoude Boskoop Woerden en kleine omliggende dorpjes zo weer naar Hazerswoude waar nog lang over deze rit nagepraat werd. Delen van dit verhaal bron Kikkerrit

Het toeval wil dat ik deze dag in woerden aan het wandelen was en niets over deze Kikkerrit had gelezen, wel over de kaasmarkt van woerden met het leuke handje klap en mooie kaasboerinnen met hun man in de oude klederdrachten van die tijd, ook was er een braderie en een shantykoren festival na uren lopen gekeken en geluisterd te hebben begonnen de benen al  aardig te protesteren even rusten en wat eten, en dan maar naar huis terug op weg naar het station kwam ik een oude auto tegen iemand vertelde me dat dat de Kikkerrit was en de moeite waard is om foto’s van te maken, als fotograaf heb ik dit gedaan als liefhebber van oldtimers heb ik er geen spijt van gekregen en heb er een foto impressie van gemaakt. klik op een fotootje voor de diashow.  

Dordt in de Stoom

160529031Dordt_Op_StoomDordt in de Stoom

Dordt in de Stoom, in het laatste weekend van mei, was het voor de 17 de keer dat het A D Dordt in stoom gehouden werd , dit is een van de grootste stoom evenementen in Europa, en Dordrecht mag zich best op de borst slaan dat het daar gehouden wordt met al zijn faciliteiten in dit waterrijk en industriegebied wat zich voor zo’n groot evenement goed leent, water historisch centrum haven’s en vooral de Merwekade, en Groothoofd, met het uitzicht op het scheepsverkeer. Op zaterdag 28 mei zijn we ook eens een kijkje gaan nemen  en aangemoedigd door kennissen uit deze mooie stad om vooral dit gebeuren niet te missen, en dat hebben we ook niet gedaan! . Er reed een stoomtrein, er waren historische autobussen langs het evenement  en wat leuke was dat ik in mijn loopbaan als monteur aan de Setra bus van j Voerman uit Den Haag heb gewerkt. Je kon ook naar een modelbouwshow kijken, en als je de moed had om lang te wachten waren de stoomschepen ook te bezichtigen, wat ik zelf een van de mooiste dingen vond waren toch wel de mooie handgemaakte auto’s met het glinsterende koetswerk wat een vakmanschap uit die jaren net of ze zo uit de showroom komen, ook heb ik mijn ogen uitgekeken naar de grote walsen met hun gigantische gegoten wielen en het gepoetste koperen leidingwerk, en een van de trekpleisters was toch wel de grootste radarstoomboot van Europa De Majesteit wat een mooie boot, zo nu en dan speelden het stoomfluitorgel een stoomfluit orgel concert. Voor kinderen was dit evenement een waar eldorado ze probeerde zoveel mogelijk te kijken naar dingen zoals kolenscheppen en  het aanmaken van het vuur, en de stoomfluit was erg geliefd. De middag was al aardig gevorderd  en besloten langs Groothoofd nog wat mooie dingen te bekijken er was genoeg te zien zelfs een home mademarkt bij het station aangekomen hadden we een mooie leerzame dag gehad.  Klik op een fotootje voor de diashow 

Nieuwe tram op lijn 11

IMG_2271Nieuwe tram op lijn 11

Nieuwe tram op lijn 11 op maandag 7 maart was het dan zover een ander geluid op de rails heen en weer van Den Haag H-S naar Scheveningen en terug ,toch verliep de dag met wat kleine storingen op de Conradkade / Houtrustbrug rond zes uur in de middag liet de techniek van een tram 5009 d het afweten  de deuren werkte niet meer ik stond op de bus te wachten die er aan kwam ik ben mee gegaan en weet niet hoe het met de tram is afgelopen. klik op een foto voor de diashow 

Nieuw Centraal station Den Haag

IMG_1435Nieuw Centraal station Den Haag

Nieuw Centraal station Den Haag geeft het gevoel van veilig en geborgenheid, vooral met het licht en zijn lijnenspel, en dat was nu juist het idee van deze verbouwing wat bij de opening 1 februari 2016 goed te zien was. Als 70 jarigen kan ik me goed herinneren hoe ik over de Binckhorstlaan liep waar de weg een steenkool pad was deze weg kwam uit in de Lekstraat met veel kleine en leuke werkplaatsjes, en een grote gezellige volksbuurt erom heen zo liep je langs het gebouw van de wegenbelasting en de grote fietsenstalling voorbij Louwman importeur van Amerikaanse auto’s tot de Rijnstraat naar het Staatsspoor waar de grote overkapping opdoemde en binnen de perron’s tochtig waren . Er werd besloten dit station af te breken en er een groot betonblok met gaten voor in de plaats te laten komen, wat ik zelf het lelijkste station van Nederland vond. Maar de afgelopen jaren ook al met de bouw van Nieuw Babylon heeft deze betonen doos  een facelift gekregen met licht roltrappen en veel o v comfort snelheid en klantvriendelijkheid , zo is het lelijke eendje een grote mooie ooievaar geworden waarvandaan je overal vliegensvlug kan komen. Bedankt Nederlandse Spoorwegen bedankt Den Haag. Klik op een fotootje voor de diashow 

Een rondrit met tram 57

160130_Historische-Tramrit-HTH57_Opening_Herenstr_Rijswijk_06Een rondrit met tram 57

Een rondrit met tram 57: Zaterdag 30 januari 2016 ter gelegenheid  van de opening Haagweg  in Rijswijk. De opstap was gelegen op de hoek van de Herenstraat en de Geestbrugweg de rit ging richting de Hoornbrug, over de brug heen flitste er veel herinneringen  door mijn hoofd in dit gebied richting ‘s-Gravenmade heeft tussen de jaren 1920 en 1940 de grootste houten open lucht wielerbaan van Europa gelegen, volgens mijn opa, nadat de wielerbaan in 1940 verkocht was voor zon 25.000 guldens en gesloopt was is er nog een speedway baan geweest waar ik als kind aan de hand van mijn vader de verrichtingen van b v Cees van Rijssel op de Jawa motorfiets wedstrijden heb zien  rijden, en ook  heb ik gezien hoe mijn opa de speedway baan bijhield als terreinknecht,maar het allermooiste van dit verhaal is toch wel dat ik op deze grond bij Crepa heftruckimporteur zo’n 25 jaar als monteur heb gewerkt en dat het hoofdkantoor van BMW  Nederland hier ook op deze grond gevestigd is. En niet te vergeten onder anderen de voetbalclub van Aad de Mos Valkeniers met ook weer een grote club historie.   Maar we gaan weer verder met de rit in deze mooie historische tram waar mijn schoonvader ook nog eens conducteur op geweest is hoe bedoel je historisch!  de tram zat vol met veel enthousiasten mensen die zo te zien ook van deze rit genoten de tram was alweer op de Geestbrugweg maar gelukkig werd de lus nog gemaakt naar het oude eindpunt van lijn 10 bij het station Voorburg  en deden daar ook nog een stop van 10 minuten. Van hieruit keek je zo op het mooie Huygens museum Hofwijck , op het plein leuke foto’s van tram 57 gemaakt en terug de rit met veel plezier beleeft Klik op een fotootje voor de diashow