Onderdoorgang van de Neherkade in Den Haag

_MG_0073 onderdoorgang van de Neherkade in Den Haag

Iv-Infra levert integraal ontwerp voor de kademuur en onderdoorgang van de Neherkade in Den Haag

Januari 2014 – Gemeente Den Haag werkt aan de bereikbaarheid van de stad en regio. Om de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit te verbeteren, krijgt een deel van de Neherkade vanaf 2014 een nieuwe inrichting. De uitvoering van de herinrichting heeft Gemeente Den Haag gegund aan de bouwcombinatie Besix – Dura Vermeer. Iv-Infra levert hiervoor het integrale, duurzame ontwerp. De Neherkade wordt breder en er komen extra rijstroken bij. Om de rijbanen te verbreden, wordt in de Laak een nieuwe kilometer lange kademuur gebouwd. In de extra ruimte die ontstaat wordt een 360 meter lange onderdoorgang aangelegd, zodat het doorgaande autoverkeer op de Neherkade onder het drukke kruispunt met trambanen doorgaat. CO2-reductie en verbeterde luchtkwaliteit Ook is de nieuwe inrichting nodig om in de toekomst het verkeer van de Rotterdamsebaan te verwerken. De Rotterdamsebaan is een nieuwe tunnel die begint bij knooppunt Ypenburg (A13/A4) en bij de Binckhorstlaan, vlakbij de Neherkade, en aansluit op de centrumring van Den Haag. Een toename van het verkeer in combinatie met een gewenste groei van het openbaar vervoer, maken de herinrichting van de Neherkade noodzakelijk. Met de nieuwe inrichting verbetert niet alleen de doorstroming van het autoverkeer en het openbaar vervoer, maar ook de luchtkwaliteit. Met een slim integraal tenderontwerp heeft Iv-Infra bijgedragen aan het reduceren van de CO2uitstoot tijdens de bouw en een optimale verbetering van de luchtkwaliteit in de gebruiksfase. In het voorjaar van 2014 start de combinatie Besix – Dura Vermeer het werk aan de Neherkade en gaat de eerste schep de Haagse grond in. Na een bouwperiode van twee jaar moet het project in 2016 klaar zijn.  Bron Iv_Infra Klik op onderstaande foto voor de diashow