Openbaar Vervoer

Rijden met de oude tram

14092101_ritje_oude_tram_door_denhaagRijden met de oude tram, door Den Haag is ieder seizoen weer nieuw net of je dit nog nooit gedaan heb, je kan opstappen bij het hovm of gewoon een halte waar deze antieke trams rijden, aanrader het seizoen begint weer kijk op hovm.

Ikzelf Rij regelmatig mee om vanuit de trams mooie foto’s te maken en enthousiaste rails mensen te ontmoeten met hun verhalen en wat er vroeger beter was.

Een van de mooiste snelfietsroutes’

15031205_fietsstraat_denhaag-leidenEen van de mooiste snelfietsroutes’

Een van de mooiste snelfietsroutes’ vindt directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond de snelfietsroute tussen Den Haag en Leiden. ‘Er zijn een paar tunnels aangelegd om het zo veilig en comfortabel mogelijk te maken. En dat vergt flink wat overleg tussen gemeenten en provincie. Zo’n route is eigenlijk ingewikkelder dan een snelweg omdat je met zoveel partijen te maken hebt.’ Maar volgens gedeputeerde Ingrid de Bondt van de provincie Zuid-Holland heeft het aanleggen van snelfietsroutes wel effect. Sinds de maatregelen om de route te verbeteren rijden 25% meer fietsers over het pad.Droom

Snelfietsroutes zitten in de lift. Directeur Hugo van der Steenhoven: ‘Er komt nu ook een handleiding van de CROW over hoe je een snelfietsroute aanlegt.’ De droom van Van der Steenhoven is dat het net zo normaal wordt om het over de F19 of de F3 te hebben als over de A27 en de A12.
Bekijk hier de 28 snelfietspaden waarvan een deel nog aangelegd en verbeterd wordt en een deel al is geopend. De snelfietsroute van Den Haag naar Leiden bestaat eigenlijk uit twee routes, de Velostrada en, parallel daaraan, de Via 44. Bron fietsersbond  Klik op een fotootje voor de diashow 

HTM staat centraal

IMG_0401HTM staat centraal

HTM staat centraal :  Een van de grootste centrale punten met drukte van het tram verkeer is toch wel het Rijkswijkseplein van Den Haag  er rijden zeven verschillende lijnen die van de randgemeentes het centrum aandoen en andersom, vooral in de spits is het een drukte op dat Rijswijkseplein en twee van deze zeven lijnen elf en twaalf  hebben een begin punt op het plein  ook is er een enkelen buslijn 18 maar die stop niet op het plein, en in de weekenden rijden de museumtrams van het HOVM ook over het plein.(Bron). Een buitenbeentje was  vroeger  lijn 10 van 1927 tot en met mei 1966 deed die net niet het Rijswijkseplein aan maar boog af  de Hofwijckstraat in om zo naar zijn eindpunt aan de Trekweg te  rijden, maar juist deze route is me erg bij gebleven als geboren Molenwijker denk ik wel eens terug aan het gezellige laatste stuk vanaf de Draaistraat waar ik als kind met mijn broertjes stiekem op de treeplank  van de tram meereed en aan het eindpunt bij de conducteur het lege bonboekje vroeg   en maakte met mijn broertjes ruzie over de kleur van de bonboekjes dat was mooi,in de jaren 50. Klik op een fotootje voor de diashow,  

INZET VAN DE TRAMS

IMG_6461INZET VAN DE TRAMS
De inzet van de trams met NS reclame : spitsritten waarop de 3105 en 3111 ingezet worden vertrekken op werkdagen om 08.22 en 08.28 uur vanaf Hollands Spoor naar Scheveningen, in aansluiting op de drukke intercity uit de richting Leiden. Ze wachten hun tijd af op de Laakweg en rijden dan via het Leeghwaterplein en de tram-
tunnel HS naar het station.

Na de spitsritten worden de wagens in reguliere diensten op lijn 1 ingezet. . Bron bericht

Ook ik als fotograaf van Fotovaak en liefhebber van het O V vervoer ontdekte de reclame van de NS op de trams met nr 3111 en de 3105  voor het eerst had ik een mooi plaatje van de tram met de Kneuterdijk als achtergrond wat wel historisch aandoet , ook zo kwam ik bij toeval een van deze trams tegen op de Brasserskade in Delft waar de regen met bakken de lucht uit viel en het foto’s maken erg nat was ,maar het is toch gelukt en dat is op de foto’s goed te zien . Klik op een fotootje voor de diashow. 

Nieuwjaarsduik 2015

Nieuwjaarsduik 2015

Nieuwjaarsduik 2015: De nieuwjaarsduik is al  heel wat jaren een traditie met als grote sponsors Unox en bad Scheveningen en meer zoals de vrijwilligers brandweer politie reddingsbrigaden, als deze er niet waren was het op nieuwjaar geen feest in Scheveningen, maar ze zijn er wel dus het feest kon doorgaan voor zo’n 10.000 duizend zwemmers  die of door sport, of een weddenschap op oudejaarsavond onder een drankje  hebben besloten de zee in gaan, en de een is nog mooier uitgedost als de ander en dat ze pret hebben is wel te zien Klik op een fotootje voor de dia show  

150101_31_nieuwjaarsduik

De nieuwe reisstijl

IMG_5419De nieuwe reisstijl

De nieuwe reisstijl. In 2006 predikte de HTM met de komst van de rand stad rail de nieuwe reisstijl comfortabel en minder lawaai op de lange trajecten, dat is geluk in die jaren tot en met 2014, het wachten is op de Avenio tram van Siemens in 2015, waarin 2014 veel grote voorbereidingen op het tramspoor en daarom heen zijn uitgevoerd om de reisstijl in de komende jaren met de avenio tram van Siemens nog beter en comfortabeler te maken en met in deze tram de nieuwste snufjes voor bestuurders en  passagiers , ik kijk al uit wanneer deze trams gaan rijden in het stadsbeeld van de komende jaren ook de lijnen en de spiegelbeelden van deze trams zullen gaan uitnodigen om te fotograferen.  

klik op een fotootje voor de diashow

 

Binckhorst in 2014 op de schop

Binckhorst in 2014 op de schop voor Rotterdamsebaan

 Het werk Binckhorst op de schop voor de Rotterdamsebaan wordt de komende maanden steeds zichtbaarder in de Binckhorst. Vanaf mei tot ongeveer oktober wordt langs de Binckhorstlaan de riolering vernieuwd en tegelijkertijd kabels en leidingen verlegd. Vanaf juni wordt er ook gewerkt aan de Regulusweg. De werkzaamheden zullen weinig hinder veroorzaken voor het doorgaand verkeer.

Om de start van de voorbereidende werkzaamheden voor de Rotterdamsebaan te markeren, openden verkeerswethouders Peter Smit (Den Haag), Peter van Ostaijen (Leidschendam-Voorburg) en Dick Jense (Rijswijk) donderdag 13 maart de nieuwe locatie van lunchroom De Lunchboxx. De Lunchboxx was een van de eerste bedrijven die begin dit jaar verhuisde vanwege het werk voor de Rotterdamsebaan. Inmiddels hebben zij een nieuw onderkomen gevonden in de Binckhorsthof, het voormalig defensiecomplex aan de Binckhorstlaan waarin ook MOOOV gevestigd

Binckhorstlaan

Vanaf mei tot ongeveer oktober wordt er gewerkt langs de Binckhorstlaan. De riolering wordt vernieuwd en tegelijkertijd worden kabels en leidingen verlegd. Op die manier hoeft de straat maar een keer open en wordt de overlast voor ondernemers langs de Binckhorstlaan beperkt. Waar nodig worden tijdelijke maatregelen genomen, om te zorgen dat bedrijven bereikbaar blijven. Het doorgaand verkeer zal weinig hinder ondervinden van de werkzaamheden, omdat er geen wegen worden afgesloten.

Regulusweg

Vanaf juni tot oktober wordt er gewerkt aan de Regulusweg. De bomen langs de Regulusweg worden gekapt en het fietspad verlegd. Dit is nodig om ook hier kabels en leidingen te kunnen verleggen. Ook hier geldt dat het doorgaand verkeer nauwelijks hinder zal ondervinden van de werkzaamheden. Tijdens het werk zullen er tijdelijk minder parkeerplekken langs de Regulusweg beschikbaar zijn. Bron Bericht 

Klik op een fotootje voor de diashow

De parnassia Laan van Meerdervoortloop 1

141102_00099_laan_van_meerdevoortloopDe parnassia  Laan van Meerdervoortloop 1

De Parnassia Laan van Meerdervoort Loop in Den Haag is een échte uitdaging. De parcoursen van 10 km en 5 km lopen over asfalt, atletiekbaan, duinpaden en het strand. Start en finish zijn in Kijkduin. Met toch ondanks de harde wind veel toeschouwers van verschillende Haagse atletiek verenigingen langs het parcours We kijken terug op een geslaagde editie met maar liefst 2217 deelnemers en prachtige weersomstandigheden.  Bron LVMVL  

Klik op een fotooje voor de diashow

Het HOVM museum

2013188_04_hovm museum_hans simonis_fotovaakHet HOVM museum

Het hovm museum: Welkom in het Haags Openbaar Vervoer Museum! Opgericht in 1989, het jaar dat de Haagse tram 125 jaar bestond. Nu, in 2014, bestaat de Haagse tram al 150 jaar en het HOVM 25 jaar. Die beide jubilea zullen altijd gekoppeld blijven!

Het jaar 2014 wordt een feestjaar, waarin wordt teruggekeken op 150 jaar tram in Den Haag. Maar ook wordt vooruitgekeken naar de toekomst, want openbaar vervoer is van levensbelang voor een stad en dat is zeer de moeite waard om te volgen.
Het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) zal dit jaar haar uiterste best doen om de festiviteiten luister bij te zetten door de inzet van historisch trammaterieel. Aan verschillende wagens wordt nog hard gewerkt om ze op tijd gereed te krijgen, maar zoals het er nu naar uitziet gaat dat allemaal lukken.

Wij hopen u dit jaar meerdere malen te mogen ontvangen, hetzij als bezoeker van het museum, als passagier tijdens een van de vele rondritten, of als huurder van een tram of van de museumlocatie. In elk geval heel veel plezier dit jaar!   Bron HOVM

Als fotograaf van fotovaak ben ik ook gefascineerd in wat je in het Haags Openbaar Vervoer Museum;  te zien krijgt, vooral de liefde tijd en het handwerk wat aan het opknappen van deze voertuigen besteed wordt. En het mag best ook wel eens gezegd worden als er geen vrijwilligers waren dan was er ook geen Haags Openbaar Vervoer Museum ,en in de weekenden geen genot voor groot en klein, ik heb hier in 2013 wat impressies van gemaakt en vind dit een voorrecht het op mijn siti fotovaak.nl te laten zien. Klik op een fotootje voor de diashowÂ