Openbaar Vervoer

Inrichting Noordwal-Veenkade

IMG_7161

Inrichting Noordwal-Veenkade

 

 

Met de nieuwe inrichting krijgt het korte deel van de Noordwal-Veenkade weer zijn historische uitstraling terug. Na 90 jaar wordt de gracht weer geopend en krijgt de omgeving een meer groene uitstraling.historische uitstraling terug. Na 90 jaar wordt de gracht weer geopend en krijgt de omgeving een meer groene uitstraling.

Het korte deel van de Veenkade, bij de Prinsessewal, krijgt een nieuwe inrichting als autoluw voetgangersgebied. Met flexibele paaltjes aan het begin en eind van de straat wordt het korte deel van de Veenkade afgesloten voor doorgaand verkeer. Aan beide kanten van de nieuwe gracht komt een rij met lindebomen, die aansluiten bij de bestaande rij met bomen op het lange deel van de gracht. Vanuit de Paleistuin en vanaf het Piet Heinplein in de richting van de Grote Kerk is er vrij zicht op de gracht.

Bruggen

De Torenstraatbrug wordt vernieuwd, maar houdt wel haar historische uitstraling door de gietijzeren brugleuningen opnieuw te gebruiken. Het brugdek bestaat uit asfalt en straatbakstenen. Tussen de Veenkade/Toussaintkade en de Prinsessewal komt een nieuwe brug. Deze brug is eenvoudig en niet te groot. De brug krijgt dezelfde kleur klinker als de rest van de binnenstad en de brugleuning is dezelfde als die van de brug bij het Piet Heinplein.

Langs de gracht komen 2 lifthuisjes, 1 aan de Veenkade en 1 aan de Noordwal. De huisjes worden aan beide kanten van de gracht schuin tegenover elkaar geplaatst. Ze zijn ontworpen door een architect en om ze zo transparant mogelijk te houden, worden ze grotendeels van glas gemaakt.

Materialen

Langs de gracht en aan de gevels van de Noordwal en Veenkade komen klassieke lantaarns te staan. Het aantal masten bij de Torenstraatbrug wordt minder, omdat ze zoveel mogelijk worden gecombineerd voor verschillende functies, zoals de bovenleiding voor de tram, verlichting en verkeerslichten. Voor de stoepen, de stroken voor het in- en uitgaand verkeer van de parkeergarage en het autoluwe gebied aan de Veenkade worden ook de klinkers uit de binnenstad gebruikt. De fietsstrook en de weg op de Noordwal krijgen ook asfalt. Bron Gem Den Haag

Klik op fotootje voor diashow      

De Expositie Laatbloeiers

Enkele weken geleden werd ik gevraagd om deel te nemen aan de Expositie Laatbloeiers georganiseerd door Haagse fotograaf en auteur Hans Willink.

Ik, Hans Simonis van fotovaak.nl, op zijn 69e op een expositie? Heel leuk dacht ik, maar is dat wel iets voor mij…. Ach, waarom niet, een hele mooie kans en ook een eer om mee te mogen doen.

Omdat ik inmiddels een behoorlijk foto-archief heb opgebouwd, was het toch nog moeilijk twee te over te houden die ik geschikt vond voor deze expositie. Hans Willink leerde mij ‘Kill your Darlings’ ofwel maak een keuze uit al je lievelingsfoto’s. Het zijn geen vlinders, koikarpers of artiesten geworden, maar twee duidelijk Haagse foto’s. Alle exposanten van ‘Laatbloeiers’ zijn fotografen die pas op latere leeftijd begonnen zijn met fotografie en ooit cursus hebben gehad van Hans Willink.

Gisteren hebben we alle foto’s opgehangen, deze blijven een maand hangen in Quirky en zijn ook te koop. Vandaag 13 november is de officiële opening om 18.00 uur en we hopen op veel bezoekers.

Wat: Opening van de Expositie Laatbloeiers
Waar: Café Quirky, Tasmanstraat 128, 2518 VS Den Haag (Hoek Prins Henderikstraat)
Wanneer: 13 november 2013 (foto’s blijven tot 27 dec. hangen)
Tijd: 18.00 – 20. 00 uur
Exposanten: Anke Rusch, Fay de Haas, Hans Simonis, Joke Feitsma en Joyce Huis
Organisator: Hans Willink

Quirky Den Haag

 

Historische Trams op zondag

Historische trams op zondag

Ik zie vaak op zondag historische trams door de stad rijden en bedacht dat dit wel eens leuk kon zijn omt te fotograferen en ben er op uit getrokken met mijn fotomateriaal en een wandeling naar de Parallelweg in Den Haag gemaakt waar de historische tramstellen al buiten stonden. Daar ben ik in de tram gestapt en heb foto’s van de  de lange rit gemaakt. Maar bij foto’s hoort ook een reisverslag ik begin met de lange rit in Pcc car1022 lijn 7 vanaf het HOVM richting Den Haag HS over het Rijswijkseplein via de Weteringkade naar het Centraal station en dan het centrum van Den Haag in waar het druk en gezellig  op de terrasjes was, dan langs de Hofvijver en rond de Grote kerk  langs ’t Goude Hooft weer richting station Den Haag HS. De sfeer in de tram was gezellig de ouders vertelde hun kinderen over dingen die we onderweg tegen kwamen.  Nadat we het Laak Gebied West verlaten hadden ging de rit verder  waar we op de Haagweg in Rijswijk langs het monument  voor gevallenen zijn gekomen en voorbij het park Hofrust door gereden zijn over  het oude traject van lijn 10   de Geesbrug  over naar het nieuwe stationsplein van Voorburg waar we na een korte stop  de rit weer terug naar het centrum van Den Haag maakte waar het lekker druk met winkelend publiek was,  vanaf het centrum ging de rit weer over het Spui waar we nog een museum tram tegen zijn gekomen op de hoogte van de Nieuwe Kerk, via het Zieken Den Haag HS is er een eind gekomen van deze gezellige rit met deze museumtram. We hebben na de rit onder het genot van een kopje koffie nog even na gepraat over de tramrit  Klik op fotootje     

Gouda Toegangspoort

2013238_15_wandeling _door het middeleeuws_gouda

GOUDA TOEGANGSPOORT VAN HET GROENE HART

Gouda heeft haar contact met de IJsseloever grotendeels verloren. Dit is vooral een gevolg van de drukke verkeersweg langs de rivier. Gelukkig zijn er plannen om hier verandering in te brengen en van Gouda weer een echte havenstad te maken. De stad ligt op een knooppunt van vaarwegen en heeft niet alleen verbindingen met het Groene Hart maar zelfs een vrije verbinding met de zee.
Gouda kwam in de 12e eeuw tot ontwikkeling, en werd vervolgens als waterweg tussen de zuidelijke Nederlanden en steden als Leiden, Haarlem en Amsterdam een waterstad bij uitstek. De binnenschutting van IJssel naar Gouwe verliep dwars door Gouda via de Havenmond naast het Tolhuis, de (getijden) Haven, De Donkere Sluis en het Amsterdams Verlaat. Deze zijn een bezoek meer dan waard. Het belang van Gouda als doorvaartstad blijkt wel uit het feit dat genoemde steden aan dit Amsterdams Verlaat hebben meebetaald.  Bron

We hadden besloten om de wandeling door Gouda eens anders te doen niet de drukke winkelstraten maar iets met een middeleeuws karakter. Het was nog vroeg maar we hadden trek gekregen dan eerst maar naar de Kaasmarkt waar de markt van zaterdag bezig was dat kwam goed uit heerlijke broodjes gekocht en op een leuk plekje opgegeten. We hebben vandaag speciaal de omgeving van het Amsterdams Verlaat in onze gedachten toen we daar aankwamen ging de mooie gietijzeren Dirck Crabeth brug open. Even bij het brugwachtershuisje “De Brugwachter” gaan zitten zodat we het mooie Bananenpakhuis en de andere pakhuizen konden zien je waande je echt in de middeleeuwen. We hebben op de Turfmarkt ook nog het Admiraalshuis en de voormalige Synagoge bekeken en over de gezellige Turfmarkt met zijn mooie panden naast the Old Inn naar het NS station terug gewandeld.  Klik op een fotootje voor de diashow  

Geschiedenis van de remise

2013188_05_hovm museum_hans simonis_fotovaak

Geschiedenis van de remise aan de Parallelweg

De remise Parallelweg is gebouwd in 1906 in de voor tegenwoordige begrippen recordtijd van een half jaar. Op oude tekeningen wordt consequent gesproken over de remise aan de Parallelweg, pas later is de remise gaan heten naar de straat die er achter ligt, de Frans Halsstraat. Waarom is ons overigens niet duidelijk. De remise heeft dienstgedaan tot 1983. Vanaf dat moment was de nieuwe remise Zichtenburg in gebruik en kwam de ruimte aan de Parallelweg vrij om historisch trammaterieel te stallen. In 1988 werd het remisecomplex op de Rijksmonumentenlijst geplaatst en in 1989 startte een broodnodige renovatie die in 1990 werd afgerond.

Op 23 juni 1989 werd het Haags Openbaar Vervoer Museum officieel geopend en twee dagen later kon het publiek voor het eerst naar binnen.

Januari 2008 is een omvangrijke verbouwing gestart die naar verwachting september 2008 zal zijn afgerond. De inrichting van het gebouw zal daarna nog enkele maanden duren, zodat het museum vanaf 2009 weer open was voor het publiek Bron

Ik zie vaak op zondag historische trams door de stad rijden en bedacht dat dit wel eens leuk kon zijn om te fotograferen. Dus ben ik er op uit getrokken met mijn fotomateriaal en een wandeling naar de Parallelweg in Den Haag gemaakt waar de historische tramstellen al buiten stonden op het museum plein om bezichtigt te worden.

Na wat rond gekeken te hebben werd mij verteld dat de tram waar in ik foto’s aan het maken was een rondrit door de stad ging maken ik heb mijn fototoestel maar niet opgeruimd en ben voor een klein bedrag meegegaan. Van deze rondrit heb ik geen spijt gekregen ik keek mijn ogen uit dat ik bijna vergeten was foto’s te maken. Maar dat is wel geluk en heb foto’s van de korte en de lange rit gemaakt.

Website Haags Openbaar Vervoer Museum

Klik op een onderstaande foto voor de diashow.

Zaandam

00000005_nieuwecentrum_zaandam_hans simonis_fotovaak

 

Zaandam had vroeger een saai stadscentrum.

Zaandam had vroeger een saai stadscentrum. Door het nieuwbouwproject Inverdan heeft het centrum een bijzondere gedaantewisseling ondergaan. Zaandam zit nu weer in de lift, want door Inverdan is het centrum weer leuk, spannend en aantrekkelijk aan het worden.
Je kunt door kronkelende hellende straatjes wandelen van de winkels naar het station. Wanneer je het pad volgt tussen de hoge gebouwen dan doet het zelfs knus aan, ook omdat je bijna op de eerste verdieping loopt. Het hotel is een architectonisch grapje van een waterval van Zaanse huisjes. Het lijkt kitscherig maar het is ook aantrekkelijk en leuk. Het heeft Zaandam een eigen gezicht gegeven. Het nieuwe gemeentehuis lijkt niet echt op een Zaans huisje maar maakt wel gretig gebruik van de stijlkenmerken ervan. Op de Gedempte Gracht zelf zijn ook verschillende panden opgeknapt zodat ze beter tot hun recht komen. Door de nieuwe gracht met bruggetjes is het helemaal een leuk gebied aan het worden. Bron

Het project Inverdan getuigt van een zeldzame durf, en het gaat nog goed uitpakken ook. In het begin was ik ook sceptisch, tot ik de ontwerpen zag. De impact van het hotel op de naamsbekendheid van Zaandam is ongelooflijk. Mensen stappen nu ongepland uit op het station van Zaandam om te kijken. Tot in China is Zaandam nu bekend. We hebben hiermee echt een landmark neergezet. Ik sprak iemand die het net Disneyland vond. Ik heb geantwoord dat het niet te vergelijken was. Bij Disney is alles nep. Dit gebouw kan alleen in het centrum van Zaandam staan, omdat het verwijst naar alles er omheen. Elke keer moet ik lachen als ik het gebouw zie, dat vind ik een verrijking van mijn dag. Wanneer de gracht door de winkelstraat ook af is, wordt het genieten om daar te winkelen. Bron

Klik op een onderstaande foto voor de diashow

  

Goedkope oplossing!

IMG_2498

Goedkope oplossing verwijderen zand uit fietsketting (tip)

Overal worden door de gemeente Den Haag de  fietspaden open gebroken en op zo’n manier dicht gemaakt met vooral veel breker zand wat zo slecht voor de ketting van je fiets is, dat kost je wel drie fietskettingen per jaar. Voor een nieuwe ketting hoef je ook niet bij de gemeente aan te kloppen, dus gebruik ik de fontein op het Spuiplein voor het schoonmaken van mijn fiets er staat lekker veel druk op zo’n straal, je ketting is zo schoon. En al het zand van de gemeente komt weer netjes in de gemeente riool terecht en ik zelf krijg ook een straal en hoef me niet meer te wassen wat ook weer geld bespaard.    

 

 

Hollandse polder

201371_044_in_en_langs_de_hollndse_polder_en_weide_fotovaak_hanssimonis

Hollandse polder
Het Hollandse laagland is gewonnen uit moeras, meren, plassen en de zee. Hoewel op het eerste gezicht een aaneengesloten poldergebied lijkt, bestaat het Hollandse laagland uit een aaneenschakeling van afzonderlijke polders, elk met zijn eigen ontstaansgeschiedenis. Het polderlandschap kenmerkt zich door de grote openheid met weinig bebouwing. Het gebied bestaat bijna alleen uit grasland, dat in gebruik is als agrarisch hooi- en weiland met sloten en oude kreekrestanten. Een aantal polders zijn aangemerkt als zeer waardevolle weidevogelgebieden.

 

Hoogstamboomgaard
In dit landschapstype zijn boerenboomgaardjes een waardevolle aanvulling. In zo’n boomgaardje stonden fruitbomen voor de eigen voorziening. Denk daarbij aan een handappel, moesappel, stoofpeer, handpeer pruim en kers. Niet alle soorten zijn zelf bestuivend, sommige rassen hebben een ander ras nodig om vrucht te kunnen dragen.

Houtsingel
Deze singel kom je tegen als windsingel om het erf. Soorten die in de singel voorkomen zijn zwarte els, gewone es, wilg, fladderiep of populier. Het is belangrijk de soorten in de juiste aantallen en verhoudingen aan te planten, om tot het gewenste eindbeeld te komen.

 

Solitaire bomen
Op het erf staat vaak een solitaire boom, zoals walnoot of kastanje. Bron .

Als met de trein door het polderlandschap van Zuid Holland naar Enkhuizen in Noord Holland rijdt . Dan kan je in Enkhuizen het mooie Zuiderzee Museum aandoen, of de historische driehoek maken met de M.S Friesland je vaart over het IJsselmeer naar Medemblik dat is een leuk stadje om een wandeling door te maken en daarna met de stoomtram door de polder met zijn leuke stations naar Hoorn terug te rijden waar je ook een bezoek in het stoom museum kan brengen, heb je daar geen zin in dan is Hoorn aan het Markenmeer leuk om te winkelen of een wandeling te maken en te eten,

Klik op een foto voor dia show

.

 

Haags Openbaar Vervoer Museum PCCCars

PCC CARS HOVM
PCC CARS HOVM

De laatste PCC-cars in de reizigersdienst

Op 30 juni 1993 reden de laatste PCC-wagens in de reizigersdienst. Op die dag reden de 1147, 1148, 1174, 1175, 1180, 1187, 1193, 1308, 1311, 1316, 1323 en 1325-1329 op lijn 10 en de 1106, 1121 en 1153, 1317, 1320 en 1333 op lijn 11. Na deze dag werden enkele exemplaren (1180, 1317, 1323, 1325-1329 en 1333) als reserve achter de hand gehouden. Mogelijk zou een aantal van genoemde PCC-cars verbouwd worden tot werkwagens. Van deze plannen is het niet gekomen en de meeste van deze PCC-rijtuigen werden in de jaren ’90 voor sloop afgevoerd.

De 1326, die tot de reservewagens behoorde, werd in 1995 door de brandweer gebruikt voor een brandoefening in de remise Scheveningen. De oefening was zo heftig, dat de 1326 meteen slooprijp was.

Na de officiële uit dienstneming van de PCC’s werd er in 1999 toch nog een beroep op de museumtrams gedaan bij te springen in de dienstuitvoering. Door een groot aantal ontsporingen en aanrijdingen waren er te weinig GTL’s rijvaardig en werden enkele museum-PCC’s op lijn 10 ingezet. Vanaf 13 december 1999 reden de 1165 en de 1210 op lijn 10. Later sprong ook de 1304 bij. Op 31 december 1999 reden de 1304 en de 1165 voor het laatst waarbij de 1165 de eer heeft gekregen echt de laatste PCC te zijn geweest die in de 20e eeuw op het Haagse tramnet in de normale dienst reed. Bron Wekipedia

Het was voor mij ook een verrassing om de meettram 1315 vanuit tram 1 naar Delft  te fotograferen en wat nog leuker was er werd getoeterd en achter het stuur van de meet tram zat mijn vriend John Baltus ik heb maar een fotosessie gemaakt                                                                                                                        Hans Simonis 15-5-2013