Na het voorproefje op vrijdag avond van vader en zoon, mocht ik (vriendin van Martin / schoondochter van Hans) voor 2 dagen het stokje overnemen van Hans van Fotovaak!
Aangezien ik al dol enthousiast werd van het op de heenweg al op ruime afstand zien van de masten van de gigantische schepen.Voor mij was de zaterdag de eerste kennismaking met Sail Scheveningen. Ik dacht nog van te voren zijn we niet al teveel verpest door Sail Amsterdam, waar we enkele keren eerder als bezoeker waren? Maar nee, zeker niet. Bij binnenkomst van de ene in de andere haven (in totaal dus 3 havens) werd mijn glimlach steeds groter.
En oh wat een geweldig weer, heerlijk zonnetje en ook heel belangrijk voor dit soort schepen… de wind! De wind? Hoor ik je denken. Ja zeker, want alsof de schepen aangemeerd in onze Scheveningse Havens nog niet genoeg lagen te pronken, werden er ook afvaarten georganiseerd met deze beauty’s. De wind is hierin dan wel zo belangrijk en leuk omdat je dan echt het zeilen kan beleven.
Wij hadden de eer om mee te mogen varen op de Gulden Leeuw gebouwd in 1937. Samen met heel veel andere liefhebbers. Aangekomen bij het goed georganiseerde verzamelpunt met tafeltjes, stoeltjes en een gezellige bar om te wachten tot wij aan boord mochten. Nadat iedereen aan boord was van het schip, werd er veiligheids briefing gegeven door de kapitein. Ook weer op een hele leuke manier met een dosis humor. Zoals: de nooduitgang vind u aan de linker en rechterkant van het schip, wijzend naar de zee ;).
De Gulden Leeuw is een driemast-topzeilschoener; de voorste mast is dus tevens ra-getuigd. Deze zeer veelzijdige tuigage combineert de voordelen van een razeiler en een langsgetuigd schip. Je kunt hoog aan de wind zeilen en de passaatwinden oppakken. Met dit Tallship kunnen alle internationale wateren worden bevaren.
Om het vaaruitje beter te beleven, werd hulp gevraagd bij het hijsen van de zeilen. De grote groep vrijwilligers werden in 2 groepen verdeeld, hoe kan het ook anders in bakboord en stuurboord. Pff wat is dat hard werken, maar ontzettend leuk om mensen daar zo van te zien genieten. Ook om het resultaat te kunnen aanschouwen van de immens grote zeilen die tevoorschijn kwamen. Vele handen maken licht werk. Wel moet ik jullie bekennen dat wij het harde werken tijdens de vaart aan de andere gasten / liefhebbers hebben overgelaten. Maar wij hadden de eer om dit vast te kunnen en mogen leggen.
Je kon tijdens de vaart van ruim 2 uur het schip verkennen en mocht zelfs het roer overnemen. In de bar binnen in het schip werden heerlijke drankjes verkocht. Wij kozen voor de champagne, die wij heel decadent op het dek in het zonnetje hebben genuttigd. Ook werd er goed voor ons allen gezorgd met verschillende versnaperingen van hartig tot zoet.
Zonder dat we zeeziek zijn geworden, zetten we weer voet aan wal om onze zaterdagse Sail Scheveningen 2019 te vervolgen. We bezochten de Belem, dit is de oudste boot van de aanwezige vloot (anno 1896). En ook de Barque Eagle Wix van de US Coast Guard, dit is het schip met de meeste bemanning (239 man) En als laatste Bark Europa, met als thuishaven Scheveningen (Den Haag). OP dit schip heeft Martin nog even wat foto’s gemaakt met zijn lensbal.
Links: Gulden Leeuw Bark Belem Barque US Eagle United States Coast Guard Academy Bark Europa
Klik hier voor Sail Scheveningen deel 1